Dinin Kökü

orhan yalçın gültekin

oyg009din, kökünü inançtan almıyor; o dinin içinde yer almayı inanca bağlıyor ama bu inancın kör inanç olmadığını söylemeliyim.

musevi inancının temeli tevrat tartışır ve hüküm verir.

isevi inancının temeli incil tartışır ve hüküm verir.

kur’an-ı kerim bir polemik kitabıdır aynı zamanda. “ataların dini”ni tartışır, eleştirir. “islâm”ın bozulmuş biçimi olduğunu savladığı musevi ve isevi inanç sistemlerini sorgular ve onlarla “tartışır”; kanıtlar ileri sürer.

kuran-ı kerim, insanı/bireyi kanıtları görerek “doğruları görmeye” ve “doğruya teslim olmaya”, iman etmeye çağırır; varolan değer ve inanç sistemlerinin eleştirisi temelinde yeni bir değer ve inanç sistemi koyar. kur’an-ı kerim, musevi ve isevi inanç sistemlerinin “islâm”dan sapma olduğunu ve bunun olabileceğini, mümkün ve muhtemel olduğunu ortaya koyarak, okumaya, anlamaya, savunmaya ve tebliğ etmeye çağırır. tebliğ edecek olanın “benim oğlum bina okur, döner döner yine okur” türünden bir ezberi aktarması da herhalde beklenemez.

eski dönemlerde camilerde hemen her şeyin tartışıldığı savlanır. doğrudur, yanlıştır bilemem ama hiç bir din tartışma olmaksızın var olmamış ve gelişmemiştir.

inancı tartışmasaydı “islâm” diye bir din olabilir miydi?

***
peki dinler inancı hangi temelde tartışır?

bilimsel?

haydi o da başka bir yazının konusu olsun.

15 şubat 2008 14:52

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.